Библиотека ДЕЛА ПОЛА ВАЛЕРИЈА Свеска IV
Свако чуло је справа за тумачење непознатих ствари.
Свако чуло је справа за тумачење непознатих ствари.
*
У сваком тренутку — тежи да се поново уобичајена једна врста сталности — и једна врста нове осећајности.
Један веома снажан звук траје — ја му се препуштам — узимам један подешени облик такав да тај звук даје најмање учинке и да ја уживам највиши степен слободе. Тако поново постајем мало по мало осетљив на слабије звукове који ће играти улогу. ако се произведу, уплитања у један систем осећајности не измењене. Надражљивост ће се преобличити у потпуности и навикнуће се на јаки непрекидни звук — који је на неки начин уравнотежен иили никакав.
Тако се не ради о јачини у себи — него о разлици одељка тренутачне структуре. Стање Пл до којег стижем полазећи од А различитим путевима разликује се што се тиче његове могућне измене следећи слеђени пут.
1. Иницијал П код Валерија је кратица за Поезију и Песму
*
Осећајност
Грешка је дати осећајности, јачини сензација и узбуђења, једну вредност ли значењску важност.
Осећајност има управо супротан изглед. Она је таква да је један веома мали узрок може читаву увести у игру. Она је таква по својој природи јер у сваком тренутку искреће сразмерност учинака са узроцима. Једна веома жива сензација не значи једно веома моћно делање, нити једна веома слаба сензација једно слабо делање. — И штавише: однос између узрока и осетљивог учинка је којекакав — променљив од човека до човека и од дана до дана.
Из тога происходи да је бесмисленост градити једну метафизику на осећајности.
Љубав је једно веома снажно узбуђење, које је попраћено интелектуалним нередима, озбиљним пустошењима — а након свега то је тек једна појединост размножавајућег механизтна. Та појединост би могла бити сасвим друкчија и деца би се исто тако добро чинила.7
Али та појединост је чудновато обогатила људску историју. То осећање које је, код животиња које се њим служе, само повремено, готово тренутачно — постало је покретач милиона идеја, радњи, философија, књига, Читава једна религија ослања се на њега. А ово подразумева преображавања, прераде, двосмислености, »очишћавања«. Претачите, филтрирајте — добијајте Врховно Добро.
Да би се уверило у ту не-вредност осећајности довољно је подсетити да једна зубобоља, једна површинска опекотина могу мучити више него нека смртна болест — притиснути интелект жешће, учинити да се чују крици неподношљиве оштрине.
7. Валери је дописао на маргини: Било би могућно извадити из управо умрлог човека неколико капи и вештачки оплодити једну жену.
стр. 83, 89.
Превод Коља Мићевић . »Свјетлост,», Сарајево, 1990.
Нема коментара:
Постави коментар
Одобравамо умесне, кратке, и аргументоване коментаре