Волшебници

Волшебници
Космички институт КОПЕЛИЈУС >ВЕЗА СА ЗЛИМ ВОЛШЕБНИЦИМА

ПРОВАЛИЈА СРПСКЕ КЊИЖЕВНОСТИ ДВАДЕСЕТОГ ВЕКА .СРБИЈА ИЗМЕЂУ БЕЛОГ И ШАРЕНОГ

новине

новине
ПОСЛЕДЊЕ ВРЕМЕ. Српски лист > ФЕЊЕР један једини. < Или Алајбегова слама?

Иза белих велова поезије

Иза белих велова поезије
Иза белих велова поезије

ОБЈЕКТИВ

ОБЈЕКТИВ
Мисија, ко ју је спречавао, и спречава (још увек)? - Бранка Лазаревића – у малој, прашњавој, жутој собици у Скопљанској улици, са једном плеханом фуруном,две-три фотографије о зиду, са рафовима од необојених чамових дасака пуних распоређених свезака, са расклиматаним и мастилом покапаним писаћим столом, са три прозора који нису имали ни засторе, без застора на поду чије су даске шкрипале – у тој и таквој прашњавој собици до које се допирало,прво, кроз један узак ходник неравно циглама поплочан, кроз, друго, мало двориште са неколико бедних кућица са вратима увек отвореним из којих се осећали мемла и рубље које се пере, сагињући се испод рубља које је висило на конопцима, кроз једну рупу пуну комплета Гласника и канцеларију која је гледала на двориште – у тој и таквој жутој собици чији су прозори гледали на Скопљанску улицу у којој никад није било сунца него само тешких кола која су шкрипала и кочијаша који су се дерали и тукли коње – рађала се, уобличавала се, пропагирала се књижевно-уметничкаи научна мисао којој се, по опсегу,може да стави као упоређење, само наш романтизам. / Кад Гласник добије свог историчара идеја (нека само то не буде какав биограф!),интелигентног и даровитог,који ће умети да га стави у пројекцију,и да изврши поређење,и да му нађе право место у пресеку наше мисли – његов родоначелник и он имаће средишно место у пантеону наше мисли. Бранко Лазаревић тврди да је Српски књижевни гласник главно дело Богдана Поповића… / Понтифекс максимус је био Богдан Поповић. / Сви око њега били су хор који је одговарао на његова јектенија. Било је дисциплине и било је хијерархије. Читав цезаро-папизам. / Постојао је и читав кардиналски збор. Он је имао и свој кодекс и свој индекс. / И свој суд. Ко је ушао у Гласник,или дошао на Универзитет, прошао је кроз иглене уши; прошао је кроз пакао и чистилиште и сад је у рају… Постојао је известан церемонијал и читав протокол. / Пречани су бојажљиво приступали и, вештији и савитљивији, лакше улазили. / Противници су тај скуп интелектуалаца називали котеријом. Скерлић није избегавао да каже, да је то котерија, али је додавао да с њом није задовољан само онај који у њу није пуштен,и да је то котерија, али котерија даровитих интелектуалаца. / Мора се рећи и подвући да су се о томе скупу више бринули други којима је то више било потребно, неголи Богдан Поповић под чијим је именом фирма била пријављена публици… Српски књижевни гласник – издржавао се претплатом, без помоћи ондашње краљевине Србије и одређених министарстава. Радикали када су долазили на власт онда помагали су новчано други часопис тога времена Дело. Као и данас. / Министарства Србије или локална самоуправа финансијски потпомажу излажење већине књижевних часописа у Србији. Колико нам је познато једино„Едиција Заветине“ не добија никакву финансијску потпору за своје часописе: Заветине Плус ултра, Дрво живота, Уметност махагонија и Трећа Србија. Белатукадруз УМЕТНОСТ ДИЈАГНОЗЕ И УМЕТНОСТ ЛЕЧЕЊА,стр. 108-109...

СУКУЋАЛО БУДУЋНОСТИ

СУКУЋАЛО БУДУЋНОСТИ
Бивши портал

ČISTO MESTO / Su. Tanasković

 

ČISTO MESTO / Su. Tanasković

Nemaš razloga da se izvinjavaš, zbog života. … To već znamo… Odavno sam shvatila da su očekivanja bilo koje vrste jalova stvar. I da svaka lekcija mora da se savladava individualno. Svaki gubatak je bolan, ali je neizbežan. Postoje kjnige Sergeja Lazareva, ruskog ekstrasensa, koga sam ja slučajno otkrila pre desetak godina. Iako ne spadaju u literaturu, a još manje u teoriju ili psihologiju, on kroz njih veoma vešto objašnjava procese „odvezivanja“ od ljudskih i zemaljskih vrednosti. Iako se meni ne dopada njegov način kako barata nekom terminologijom koja je vezana za religioznost, ali pomogao mi je da shvatim dubinsku psioanalizu. Klasična psioanaliza je udarila u zid, ušla u ćor-sokak, i ne može dalje… Izvukla sam neke pouke. I daleko je od toga da možemo generalizovati stvari. To ne postoji. On objašnjava karmu, preko opisa slučajeva pacijenata koje leči, veoma uverljivo, i običnom narodu moguće mnogo jasnije, nego pojedini filozofi koje sam čitala (Montalk, Armin Risi) na istu temu… Možda može pomoći tvojoj supruzi da lakše prihvati neke odlaske dragih i voljenih ljudi. Nije baš neka preporuka, ali je kao čitalačko iskustvo meni značilo u jednom periodu. Povremeno uzmem jednu od tih knjiga, nasumično otvorijm neku stranicu, i uvek se zaprepastim jer pronađem neki od odgovora koji  nisam ni znala da je aktuelan baš tog trenutka. Do pre dve godine bilo je tih knjiga u našim kjnižarama, ali sam čula da su ih povukli, zbog nekih nečistih i nerarzešenih odnosa u izdavaštvu.

Čovek sve mora da prođe sam. I to je jedino moguća varijanta u rastu i razvoju svake duše. Drugi ljudi koji se u tim procesima „muvaju“ oko nas uvek pomognu, ne samo savetom, nego nekim neobičnim delovanjem, koje i u negativnim kontekstima otrežnjuju, otvaraju oči i podučavaju nas. Ja tako gledam da razvoj čoveka… A to je veoma ozbiljna i široka i duboka tema, koja se ovim putem ne može iskazivati…

Hvala za preporuke. Nisam znala da je žena Dragiše Vitoševića pisala. Čitala sam njegove „darodavce iz prikrajka“. Nastasijevića sam pokušala da pronađem u Čačku, ali tek sam uspela neku lektiru da kupim – zbirka izabrane poezije i proze. Pogledaću šta ima u Beogradu. A uvek je tu i biblioteka. Mada više volim da imam u svojoj biblioteci knjigu.

I još nešto,… mislim da je bitno.
Nisam ja, Miroslave, pobožna, u onom smislu kako ta reč odzvanja u ljudskim ušima. Na mene je najviše uticao Vladeta Jerotić i Nikolaj Berđajev. I pre svega lično iskustvo. Neki „egzistencijalni dodiri“ umeju čoveka da otvore prema nekim pitanjima opšte egistencije, izvan materijalnog okvira. Svaki susret je bitan. Dodir dve duše. A to ume da se oseti, itekako…. Ili ga ima ili nema. Osete se i otpori. Oseti se i bliskost. I osete se naše intimne potrebe bića, ako smo iskreni prema sebi. I to nagoni čoveka da razmišlja. Ponovljena iskustva me potsećaju na đačka ponavljanja razreda. I sve dok se ne savlada gradivo, mi ponavljamo lekcije, kao đaci ponavljači, samo se na to još gomilaju gradiva iz razreda koga smo na „silu“ upisali ili koja nam sudbina nameće. A sudbina ili karma se izgleda mora odraditi. Bez obzira što o takvim stvarima, ne samo nedovoljno znamo, nego skoro da ništa i ne znamo. Naslućivanja intuicije nas usmeravaju, ako smo u stanju da je pročitamo, a najčešće je negiramo, zbog pustog racija koji je već šabloniziran, ukalupljen i prilično rigidan. A bez koga ne možemo i koga često bez pokrića koristimo….

I nemoj misliti da ti ja predlažem odlazak na Ostrog iz nekih religioznih razloga. Većina ljudi tamo ide iz tih razloga ili iz muke. Ja sam išla jer su me pozvali brat i majka. Bez bilo kakvih predumišljaja. Ali iskustvo boravka na takvom mestu, koje je očigledno čisto mesto, kao i mnogi manastiri, čoveka iznutra pokrene. Neki uvidi se dobiju, unutrašnji. Možda se to shvati tek kasnije. Jedan moj poznanik je 3-4 godine vodio svoje blizance kod logopeda. Deca su imala velike probleme čak da se upišu u školu. I svratili su tamo, onako usput, dok su išli na more. I u narednih deset dana, na plaži, deca su progovorila…. Tek tada su roditelji počeli da razmišljaju. Sada su ti dečaci čak šta više veoma uspešni đaci… Mislim da je taj odlazak mnogo više delovao na njihove roditelje, pa posredno i na decu preko njih. Čudne su to, i neobjašnjive stvari. I ne treba ih objašnjavati uopšte! Ne mogu se objasniti, jer mi za to koristimo logiku, razum, a duhovnost je izvan granica razuma prisutna, mada moram reći da je prisutna svuda… Čovek samo sa sobom treba da se suoči. Onda je bar za korak bliži i Bogu, Velikoj Duši…

I uvek je to samo ličan odnos. Uvek LIČAN.
I zato ja grešim kada pokrećem neke teme, čak najčešće slučano, iz nehata… Valjda, jer sam u tim sferama razmišljanja. Moja majka kad pokrene tu temu, ne dozvoljava mi ni da progovorim. Ne želi čak ni da čuje moja razmišljanja, prekida me iz momenta. Ona ima strah da neću otići „u stranu“. Ali to su njeni strahovi, koje veoma dobro uočavam. Ona je čist racio. I ne može da razume ili prihvati svoje dete, koje onda počinje da živi dupli život. Čak ne prepoznaje moj čvrst racio, koji od nje dobih. Strahovi ponekad izviru kad se pojave otvaranja ili čiste energije.

Izvini zbog toga. Neću više širiti temu. Neću te opterećivati. Pomislila sam samo da možda mogu imati u tebi sagovornika, zbog razmene iskustva. Ne životnog, konkretnog iskustva, možda više mišljenja. To je više izraz moje potrebe, nego tvoje. I izvini zbog nametanja. A u suštini imam tvoje knjige. I mislim da je to dovoljno. Ponekad je čovek suviše gladan nekog znanja. Često mi je pokojini Jova govorio: „Auuu, al’ si ti gladna…“ Otvorio mi je dizne, pa se posle pobunio: „Šta uradih, jadan ja… sad sam nadrljo pored tebe…“ Hehhehe.  Šta da radimo…

Želim ti srećen prvi dan u školi. I onaj tvoj prijatelj je potpuno u pravu. Briši u penziju što pre. Odmorićeš se od banalnosti sistema, iako ćeš, kao i svi mi, biti još u njemu. Aliraspolagaćeš svojim vremenom. A to je veoma važno za čoveka koji nešto stvara.

Srdačan pozdrav

Нема коментара:

Постави коментар

Одобравамо умесне, кратке, и аргументоване коментаре

ВИРТУЕЛНА БИБЛИОТЕКА "СУРБИТА"

ВИРТУЕЛНА БИБЛИОТЕКА "СУРБИТА"
ОБАВЕЗНА ГОДИШЊА ПРЕТПЛАТА. - Виртуелна библиотека СУРБИТА почиње са радом уочи Божића 2016. године. Првенствено је отворена, како за оне евентуалне читаоце који живе далеко од Србије, али и за оне српске читаоце који живе у забитим местима која немају народне библиотеке, или неће их у догледно време добити. Прве књиге које се могу читати у целини овде су Русаљ Беле Тукадруза (алиас М. Лукића, 1950 - ). и УМЕТНОСТ ДИЈАГНОЗЕ И УМЕТНОСТ ЛЕЧЕЊА. Ових дана, током одржавања београдског Сајма књига, у позајмној Виртуелној библиотеци Дигиталних издања коначно је постала доступна, може се позајмити или преузети књига Белатукадруза УМЕТНОСТ ДИАЈАГНОЗЕ И УМЕТНОСТ ЛЕЧЕЊА, критичких есеја о највиталнијим проблемима савремене српске књижевностиТо је коначна верзија ове књиге, која је имала дуг пут до читаоца, што није никаво изненађење...

Сфера Корена

Пуноважни биографски податак о припадности

Меша Селимовић. - У својој књизи Пријатељи Добрица Ћосић, на сто осамдесет осмој страни, преноси део тестименталног писма Меше Селимовића Српској академији наука и уметности из 1976. Селимовић пише: "Потичем из муслиманске породице, по националности сам Србин. Припадам српској литератури, док књижевно стваралаштво у Босни и Херцеговини, коме такође припадам, сматрам само завичајним књижевним центром, а не посебном књижевношћу српскохрватског књижевног језика. Једнако поштујем своје порекло и своје опредељење, јер сам везан за све што је одредило моју личност и мој рад. Сваки покушај да се то раздваја, у било какве сврхе, сматрао бих злоупотребом свог основног права загарантованог Уставом. Припадам, дакле, нацији и књижевности Вука, Матавуља, Стевана Сремца, Борислава Станковића, Петра Кочића, Иве Андрића, а своје најдубље сродство са њима немам потребу да доказујем. Знали су то, уосталом, и чланови уређивачког одбора едиције 'Српска књижевност у сто књига', који су такође чланови Српске академије наука и уметности, и са мном су заједно у одељењу језика и књижевности: Младен Лесковац, Душан Матић, Војислав Ђурић и Бошко Петровић. Није зато случајно што ово писмо упућујем Српској академији наука и уметности са изричитим захтјевом да се оно сматра пуноважним биографским податком."
ЛеЗ 0007958