ОБЈЕКТИВ

ОБЈЕКТИВ
Мисија, ко ју је спречавао, и спречава (још увек)? - Бранка Лазаревића – у малој, прашњавој, жутој собици у Скопљанској улици, са једном плеханом фуруном,две-три фотографије о зиду, са рафовима од необојених чамових дасака пуних распоређених свезака, са расклиматаним и мастилом покапаним писаћим столом, са три прозора који нису имали ни засторе, без застора на поду чије су даске шкрипале – у тој и таквој прашњавој собици до које се допирало,прво, кроз један узак ходник неравно циглама поплочан, кроз, друго, мало двориште са неколико бедних кућица са вратима увек отвореним из којих се осећали мемла и рубље које се пере, сагињући се испод рубља које је висило на конопцима, кроз једну рупу пуну комплета Гласника и канцеларију која је гледала на двориште – у тој и таквој жутој собици чији су прозори гледали на Скопљанску улицу у којој никад није било сунца него само тешких кола која су шкрипала и кочијаша који су се дерали и тукли коње – рађала се, уобличавала се, пропагирала се књижевно-уметничкаи научна мисао којој се, по опсегу,може да стави као упоређење, само наш романтизам. / Кад Гласник добије свог историчара идеја (нека само то не буде какав биограф!),интелигентног и даровитог,који ће умети да га стави у пројекцију,и да изврши поређење,и да му нађе право место у пресеку наше мисли – његов родоначелник и он имаће средишно место у пантеону наше мисли. Бранко Лазаревић тврди да је Српски књижевни гласник главно дело Богдана Поповића… / Понтифекс максимус је био Богдан Поповић. / Сви око њега били су хор који је одговарао на његова јектенија. Било је дисциплине и било је хијерархије. Читав цезаро-папизам. / Постојао је и читав кардиналски збор. Он је имао и свој кодекс и свој индекс. / И свој суд. Ко је ушао у Гласник,или дошао на Универзитет, прошао је кроз иглене уши; прошао је кроз пакао и чистилиште и сад је у рају… Постојао је известан церемонијал и читав протокол. / Пречани су бојажљиво приступали и, вештији и савитљивији, лакше улазили. / Противници су тај скуп интелектуалаца називали котеријом. Скерлић није избегавао да каже, да је то котерија, али је додавао да с њом није задовољан само онај који у њу није пуштен,и да је то котерија, али котерија даровитих интелектуалаца. / Мора се рећи и подвући да су се о томе скупу више бринули други којима је то више било потребно, неголи Богдан Поповић под чијим је именом фирма била пријављена публици… Српски књижевни гласник – издржавао се претплатом, без помоћи ондашње краљевине Србије и одређених министарстава. Радикали када су долазили на власт онда помагали су новчано други часопис тога времена Дело. Као и данас. / Министарства Србије или локална самоуправа финансијски потпомажу излажење већине књижевних часописа у Србији. Колико нам је познато једино„Едиција Заветине“ не добија никакву финансијску потпору за своје часописе: Заветине Плус ултра, Дрво живота, Уметност махагонија и Трећа Србија. Белатукадруз УМЕТНОСТ ДИЈАГНОЗЕ И УМЕТНОСТ ЛЕЧЕЊА,стр. 108-109...

Укупно приказа странице

ВИРТУЕЛНА БИБЛИОТЕКА "СУРБИТА"

ВИРТУЕЛНА БИБЛИОТЕКА "СУРБИТА"
ОБАВЕЗНА ГОДИШЊА ПРЕТПЛАТА. - Виртуелна библиотека СУРБИТА почиње са радом уочи Божића 2016. године. Првенствено је отворена, како за оне евентуалне читаоце који живе далеко од Србије, али и за оне српске читаоце који живе у забитим местима која немају народне библиотеке, или неће их у догледно време добити. Прве књиге које се могу читати у целини овде су Русаљ Беле Тукадруза (алиас М. Лукића, 1950 - ). и УМЕТНОСТ ДИЈАГНОЗЕ И УМЕТНОСТ ЛЕЧЕЊА. Ових дана, током одржавања београдског Сајма књига, у позајмној Виртуелној библиотеци Дигиталних издања коначно је постала доступна, може се позајмити или преузети књига Белатукадруза УМЕТНОСТ ДИАЈАГНОЗЕ И УМЕТНОСТ ЛЕЧЕЊА, критичких есеја о највиталнијим проблемима савремене српске књижевностиТо је коначна верзија ове књиге, која је имала дуг пут до читаоца, што није никаво изненађење...

четвртак, 21. јануар 2016.

Мера је највеће достигнуће цивилизацијског Балкана, а Милић од Мачве је био све супротно од тога. Нигде мере!

Милић од Мачве - сликар који је разарао мере. - У Кући краља Петра на Сењаку отворена изложба радова Милића од Мачве у организацији удружења "Уметност без граница". Кусовац: Његова претеривања била су вешт трик

У АНТИЧКОЈ Грчкој, у чијем језгру су највећи мислиоци Европе, имали су упутницу: Све је у мери. Мера је највеће достигнуће цивилизацијског Балкана, а Милић од Мачве је био све супротно од тога. Нигде мере!
Историчар уметности Никола Кусовац овако је синоћ у Кући краља Петра описао слављеног и оспораваног уметника, чија су дела после вишегодишњег мука на нашој ликовној сцени поново пред публиком, захваљујући изложби Удружења "Уметност без граница".
- Сваки његов гест, наступ, тумачење, био је разарање мере: Срби су најлепши, Срби су најстарији, српски језик је једини, а сви други језици су изашли из њега... - присетио се Кусовац. - Та његова претеривања била су један вешт трик. Ја их нисам разумео па сам погрешно реаговао, а он је знао да ме на најбољи начин сучели са тим мојим страховима од претеривања.
Та претеривања су уметнику, чији је опус од јуче представљен са 12 слика и четири акварела, служила да придобије људе, сматра Кусовац:
- Није случајно што вас је вечерас оволико овде, а можете мислити како је било кад је он лично отварао изложбе, лупао разним штаповима, позивао вампире, појављивао се тако у пола ноћи... Сваки његов наступ је био апсолутна атракција. Али - примерена, она која привлачи, нека врста хепенинга. Та догађања се не могу тако отписати, чак и када вам нису блиска. Цела Милићева ликовна порука била је: Можете се не слагати, али морате учествовати.
И европски теоретичари и ликовни критичари својевремено су високо оцењивали Милићева дела, подсетио је Кусовац. Они су као основну вредност препознавали то што је приче из балканских дубина изузетно износио на површину.
Велики број уметника које је Милић опчинио и привукао да крену његовим путем, за Кусовца представља социолошку појаву, која се не сме занемарити:
- То сведочи о трагу какав је оставио. Данас нема више таквих личности које су снажне и могу да велики број људи усисају у простор ликовног стваралаштва - закључио је Никола Кусовац. 
ИДЕОЛОШКЕ ПРИЧЕ
Милић је оставио дубоки траг у српској и југословенској уметности 20. века и не треба га увлачити у идеолошке приче. Замера му се што се у ратним временима налазио на просторима где је био српски народ и сви су га доживљавали као ратног хушкача, а он то није био. Хтео је да буде са оним делом народа који пати. Умро је последњих дана 2000. и готово су као секиром ударили преко његовог дела, хтели потпуно да га обезвреде. На сву срећу, Милићево сликарство не може се ишчупати из бића наше уметности.

уторак, 19. јануар 2016.

Још увек актуелна тема- о Титу, тзв. "тајни века"?

Тито у фризерском салону (Игало, 1978)
У време владавине Слободана Милошевића, појављивао се у Београду, повремено, графит: „Бравар је био бољи”. Ова пошалица требало је да сугерише да се у ери Јосипа Броза Тита живело боље. У биографији „највећег сина свих наших народа и народности”, који је владао Југославијом три и по деценије, много је непознаница. Део ових енигми открива нам књига Пера Симића и Звонимира Деспота „Тито – строго поверљиво” (архивски документи), коју је објавио „Службени гласник”, у библиотеци „Сведоци епохе”.
Тешко је у новијој историји света, кажу аутори, наћи личност о којој се више писало, а мање знало од доживотног председника бивше Југославије. У више од 900 књига, које су о Титу објављене до краја његовог живота, до најситнијих детаља описано је све што читаоци не морају да знају, а мало или нимало оно што би људи којима је владао требало да знају. Знали су како су се звали његови омиљени коњи и пси, пудлице и папагаји, али не и кад је Тито стварно рођен, постоји чак 15 различитих датума његовог рођења.
Свакодневно се писало и говорило о његовој изузетној љубави према радничкој класи и комунистичкој партији, слободи и правди, пионирима и омладини, демократији и људским правима, свим југословенским народима и народностима, миру и несврставању, лову и природи, пчелама и птицама, домаћим и дивљим животињама, филму и музици; према целокупном човечанству, чак и о боји Титових очију и о његовим сновима, али не и о томе кад и ко га је примио у Комунистичку партију Југославије, преко које ће Тито 35 година неприкосновено владати Југославијом. Још мање се знало кад га је Москва заиста довела на најважнију функцију у његовом животу, функцију генералног секретара Централног комитета Комунистичке партије Југославије, о чему је Тито, у разним приликама, изнео најмање 16 различитих верзија. А понајмање се знало какву је улогу као „мали Стаљин” имао у стаљинистичким погромима у Совјетском Савезу, у којима је мрак прогутао све његове конкуренте за титулу генералног секретара ЦК КПЈ и, готово, половину чланства његове партије, око 800 југословенских комуниста.
Ни за Титовог живота, ни после његове смрти, није се знало да његов провизорни ратни парламент, звани Антифашистичко веће народног ослобођења Југославије, 1943. у Јајцу, уопште није имао кворум када је доносио своје „историјске одлуке”. Када је укидао државно устројство међународно признате и легитимне Краљевине Југославије, бирао Тита за шефа привремене југословенске владе и проглашавао га за првог и јединог маршала Југославије. За Титовог живота није се ни шапутало, а камоли гласно причало, истраживало и писало о томе ко је коме 1948. збиља рекао „историјско не”, Тито Стаљину или Стаљин Титу. Како је после изненадног разлаза са својим московским покровитељем стао под кишобран „Великог брата”, који ће до краја Титовог живота бити гарант интегритета Југославије и његовог опстанка на власти? Ко је збиља дао идеју за формирање покрета несврстаних, индијски премијер Џавахарлал Нехру или Тито, како је тврдила службена југословенска историографија?
Због политике, због очувања власти, Тито се одрекао и своје две званичне супруге. Прва, Рускиња Пелагија Белоусова, била је у Русији неосновано ухапшена, а друга, Јохана Ана Кениг, девет месеци раније, на једном инсценираном московском процесу, била је осуђена на смрт и стрељана. Прву је оптужио да „мрзи и квари” своје рођено дете, њиховог сина Жарка, а за другу, која је била љубав његовог живота, рекао је: „Она представља велику мрљу у мојој партијској каријери”.
У књизи „Тито – строго поверљиво”, аутори су сакупили најзанимљивије непознате и мање познате документе из свих фаза Титовог живота. Ту су, најпре, подаци о школовању Јосипа Броза, ексклузивни подаци о његовом учешћу у Првом светском рату, његовој првој женидби у Русији и једно драматично, досад непознато писмо, које му је упутила његова прва супруга Пелагија Белоусова. Читаоцима се ставља на увид 26 поверљивих и строго поверљивих докумената, који расветљавају најмистериознији период Титовог живота, његове скривене московске године, од 1935. до 1938. Објављује се и колекција репрезентативних, углавном непознатих докумената из Другог светског рата. Ту је и један детаљни, изузетно занимљиви извештај Титове тајне полиције, ОЗН-е о стању у његовој војсци, о снази ОЗН-е, која је била старија од закона, али и документи о Титовим и Кардељевим везама са тајним совјетским службама и закулисним припремама процеса Драгољубу Михаиловићу.
Књига нуди и најзанимљивије документе о формирању покрета несврстаних и о његовом раслојавању, али и бројне документе о Титовим платама и повишицама, о висини његових девизних дневница за бројна путовања у иностранство и дечијим додацима које је примао не само за сина Александра – Мишу, већ и за двоје унучади, Јосипа и Златицу, за које је деда више од 15 година примао дечје додатке поред њиховог живог оца, Титовог сина Жарка. Дати су и нови документи о студентским демонстрацијама 1968, о борби између Едварда Кардеља и Александра Ранковића за Титовог наследника. Међу мноштвом нових чињеница, налази се и документ о томе како је републички секретар за унутрашње послове Србије за Титове потребе уходио српско руководство. Први пут се објављују и документи о Титовој неуспешној номинацији за Нобелову награду за мир, о губљењу поверења у ЈНА међу Словенцима и Хрватима, о привилегијама и злоупотребама савезних функционера и како је Тито за путовања у иностранство примао девизне дневнице „прве врсте увећане за 200 одсто”.
При крају књиге су документа која говоре о томе да је 1979. у СФРЈ завладала „апсолутна стагнација”, да земља „распродаје своју супстанцу”, да је доспела „на ивицу банкротства”, а ту је и неколико докумената највећег степена поверљивости о томе како је 1980. и 1981. неколико пута проваљивана највећа тајна Титове Југославије – тајна њене одбране од евентуалне ратне опасности. У прилозима књиге објављује се интегрални текст Титовог тајног дневника (вођеног од новембра 1950. до фебруара 1951) и ексклузивне белешке о Титовом разлазу са супругом Јованком Броз.
         * избор ad hoc из дневне штампе : З.Р . Полит.

Састанак српских проевропских опозиционих странака

Састанак српских проевропских опозиционих странака, на којем ће разговарати о могућој заједничкој стратегији за изборе, почео је око 16 сати у седишту Демократске странке, на Теразијама.
Састанку присуствују лидери ДС Бојан Пајтић, СДС Борис Тадић, ЛДП-а Чедомир Јовановић, Покрета за преокрет Јанко Веселиновић и председник Нове странке Зоран Живковић.
На састанку су и председник Странке демократске акције Сулејман Угљанин, председник странке Заједно за Србију Душан Петровић, бивши градоначелник Зајечара Бошко Ничић, као и представници других опозиционих странака и неколико синдиката.
Пајтић је пре неколико дана упутио позив на састанак лидерима опозиције како би се договорили о наступу на изборима.
Иначе, лидери СДС, ЛДП и ЛСВ Борис Тадић, Чедомир Јовановић и Ненад Чанак најавили су јуче да ће предложити предеседништвима својих странкама да донесу одлуке о формирању савеза за ванредне парламентарне изборе

понедељак, 18. јануар 2016.

Милићева диоптрија визионара...

Изложба слика Милића од Мачве отвара се у уторак у Кући краља Петра. Поставку чине 12 уља на платну и темпера на дрвету, четири акварела

МОЈА је машта извирала из недара народне, колективне свести о фантастичном, што се одражавало кроз најдубљу компактност сфере свести мојих предака и њихових предања, говорио је Милић од Мачве (1934-2000), чија ће изложба сутра, на Богојављење, бити отворена у Кући краља Петра. Поставку чине 12 слика (уља на платну и темпере на дрвету) и четири акварела из приватних колекција. Реч је о делима насталим у различитим периодима стваралаштва, од оних из времена "Медиале" (1957-1958), преко ретко виђених радова из шездесетих година, па све до слика из 1999. 
- Било је крајње време да се направи изложба Милића од Мачве, који је, стицајем околности, доживео претњу коју трпе многи наши уметници, да постане жртва заборава - каже, за "Новости", Ђорђе Кадијевић, наш угледни ликовни критичар, Милићев дугогодишњи пријатељ и венчани кум. - Некада непропорционално популаран, постао је једнако толико непопуларан, пре свега зато што се у време пропасти Југославије и ескалација национализма није снашао. У свом националистичком ентузијазму он је уметнички рад ставио у други план.
Као сведок тог периода, Кадијевић се присећа и како га је због тога опомињао и чудио се што се његов пријатељ не бави сликарством, већ обилази бојиште, фотографише се са ратницима...
- Скупо је платио ту своју опредељеност, иако је у његовим патриотским осећањима било много тога инфантилног - сматра Кадијевић. - Њему се то веома замерало, а заборавило се да је слична опредељења имао и Мића Поповић.
Као други разлог што је Милићево дело прекрио заборав, наш саговорник наводи то што је после ратних дешавања доминантна постала уметност сасвим другачијих схватања од оних које је Милић имао:
- Појавила се друга концепција уметности, базирана на принципима Марсела Дишана, променио се курс и изгубило се интересовање за религијске и националне теме које су њему биле важне. Појавом те нове уметничке праксе се и свако ко слика сматрао анахроним, па је уз њега слична судбина задесила и Драгана Мојовића, Божидара Дамјановског...
УМЕТНОСТ БЕЗ ГРАНИЦАИзложбу у Кући краља Петра отвориће Никола Кусовац, историчар уметности, а организовало ју је Удружење "Уметност без граница". Биће отворена до 2. фебруара, а посвећена је недавно преминулом Боривоју Хомену, великом добротвору овог удружења.
За Кадијевића је несумњиво да је Милић од Мачве био изразито даровит и вредан уметник. За свог релативно кратког живота насликао је неколико хиљада слика.
- Драго ми је да је дошло време када је питање да ли је био националиста постало једнако бесмислено као бавити се тиме како се Фидија политички опредељивао у време грчко-персијских ратова. Надам се да ће се на Милићево дело сада гледати без предрасуда, а његове слике имају несумњиву уметничку вредност - закључује Ђорђе Кадијевић.
Милић Станковић, унук Пантелијин, рођен у селу Белотић, у Мачви, од оца Радована и мајке Десанке, излагао је по целој бившој Југославији, али и светским метрополама - од Париза и Брисела до Москве. Пројектовао је и извео три куле: у Мачви - "Радованову кулу", на Златибору - "Милићеву стихару на Палисаду", и здање на Звездари у Београду - "Кулу на седам ветрова". Као члан "Медиале", са Ољом Ивањицки, Шејком, Главуртићем, Видаком, Вуковићем, Тошковићем и другима маштао је о томе да се направи грађевина која би подсећала на Вавилонску кулу на Ратном острву. Објавио је неколико књига, писао је поезију, бележио је и поезију својих пријатеља.
"Милићева диоптрија визионара и жута неба са балванима који лете, пробијају поглед, перспективу, са народом који је доле насељен, од Бабиних укова, до српске Веданте, била су јака сећања једног дана, и где их раздвојити, и где их спојити, њега, и нас, и супротне, и сличне, а у потрази за истином, суштином, и врховном тајном. А сви смо живели поред истих река и сањали исти сан", записала је Оља Ивањицки.


Балвани на жутом небу

Популарни постови

Сфера Корена

Претраживање Сазвежђа

Црни,црвени и бели , Свилен конац , Међу нама,ЦртаАМБЛЕМ, ДИЦА СЗ , Другачија Србија ,Уметност дијагнозе ,Делта Заветина , Лоза рашљара , Четвртак ,Стооке новине , ЈАВНОСТ , ИЗВОДИ ,БАЛКАН ,ЦВИКЕР , Вечити календар,Турбан , Заставица ,Оличење немогућег , Цариградским друмом ,Брест ,,Дибидус , ШОДЕР ,Паукова мрежа ,УЕРКА 1 ,Ђавоља капија ,ВРТИБОГ ,МАГАЗА Заветина ,МАСКЕ, Између митарења чудовишта и уметности будућности , Cogito , Универзална библиотека,Балкански синдром , ТРЕЋА СРПСКА РЕНЕСАНСАПисци са добром адресом , Дукат, Наши поседи,Врата Звижда , Архипелаг БЕЛАТУКАДРУЗ , АЛМАНАХ ,КРЊА историја ,Балкански шпијуни , БУЏЕТ,Кругови САЗВЕЖЂА З ,Бездана уметност , Ластавичји ибришим,Администрација НЕЧИСТЕ КРВИ , ОЧЕ НАШ... ,Бела и шарена Србија , Запис , Тзв. Академија ФЕНИКС,BALKAN ORIENT PRESS +,ПРЕЛЕГАТ.Савет за визије , УЗДУЖ И ПОПРЕКО,АФРОДИЗИЈАК , Фонд „ЗАВЕТИНА“... ,САЛАШ СЕВЕРАЦА.Знак препознавања,АЛАЈБЕГОВА С(А)ЛАМА , Посебна породична заветина , РЕНЕСАНСА, КОМПАС , , ВРЗИНО КОЛО ,ПЕСМЕ ИЗ РОМАНА ,Себични музеј , МАЈМУНСКА ЗАВЕРА ,Музеј српских ренесансних духова,МОБАРОВ , , Ново Друштво "СУЗ",Библиотека ВЕЛИКИХ ПРЕТЕЧА , Библиотека ЗАВЕТИНЕ(1) , Библиотека ЗАВЕТИНЕ (2),Библиотека COGITO Библиотека ПРЕТЕК 1 ,Библиотека ПЕЛАЗГИОН Библиотека ЗАТИМ, ПРЕМА СВЕТЛОСТИ Библиотека: Из заоставштине,КОГИТОКЛУБ ,Библиотека Дефтердарова капија,Библиотека АМБЛЕМ ТАЈНОГ ПИСМА СВЕТА ,Архив у оснивању, 2 ТАЛОГ ,Библиотека СЕНКА ЧИПКЕ , (У огледалу) Библиотека "Мадоне Одјека",Библиотека ВЛАШКА ГОЗБА , ПРВА СРПСКА РЕНЕСАНСА | "Сузовци", лист, (покренут у) пролеће 2007. Контакт ,Северци , Мирослав Лукић - YouTube Канал ЗАВЕТИНЕ,Библиотека БЕЛА ТУКАДРУЗ

НАЧИН ПОСТОЈАЊА И ОПСТАНКА ( као "Српског књижевног гласника")

КЊИЖАРА ПИСАЦА

Аукције. Трају даноноћно.

Пуноважни биографски податак о припадности

Меша Селимовић. - У својој књизи Пријатељи Добрица Ћосић, на сто осамдесет осмој страни, преноси део тестименталног писма Меше Селимовића Српској академији наука и уметности из 1976. Селимовић пише: "Потичем из муслиманске породице, по националности сам Србин. Припадам српској литератури, док књижевно стваралаштво у Босни и Херцеговини, коме такође припадам, сматрам само завичајним књижевним центром, а не посебном књижевношћу српскохрватског књижевног језика. Једнако поштујем своје порекло и своје опредељење, јер сам везан за све што је одредило моју личност и мој рад. Сваки покушај да се то раздваја, у било какве сврхе, сматрао бих злоупотребом свог основног права загарантованог Уставом. Припадам, дакле, нацији и књижевности Вука, Матавуља, Стевана Сремца, Борислава Станковића, Петра Кочића, Иве Андрића, а своје најдубље сродство са њима немам потребу да доказујем. Знали су то, уосталом, и чланови уређивачког одбора едиције 'Српска књижевност у сто књига', који су такође чланови Српске академије наука и уметности, и са мном су заједно у одељењу језика и књижевности: Младен Лесковац, Душан Матић, Војислав Ђурић и Бошко Петровић. Није зато случајно што ово писмо упућујем Српској академији наука и уметности са изричитим захтјевом да се оно сматра пуноважним биографским податком."
ЛеЗ 0007958