ОБЈЕКТИВ

ОБЈЕКТИВ
Мисија, ко ју је спречавао, и спречава (још увек)? - Бранка Лазаревића – у малој, прашњавој, жутој собици у Скопљанској улици, са једном плеханом фуруном,две-три фотографије о зиду, са рафовима од необојених чамових дасака пуних распоређених свезака, са расклиматаним и мастилом покапаним писаћим столом, са три прозора који нису имали ни засторе, без застора на поду чије су даске шкрипале – у тој и таквој прашњавој собици до које се допирало,прво, кроз један узак ходник неравно циглама поплочан, кроз, друго, мало двориште са неколико бедних кућица са вратима увек отвореним из којих се осећали мемла и рубље које се пере, сагињући се испод рубља које је висило на конопцима, кроз једну рупу пуну комплета Гласника и канцеларију која је гледала на двориште – у тој и таквој жутој собици чији су прозори гледали на Скопљанску улицу у којој никад није било сунца него само тешких кола која су шкрипала и кочијаша који су се дерали и тукли коње – рађала се, уобличавала се, пропагирала се књижевно-уметничкаи научна мисао којој се, по опсегу,може да стави као упоређење, само наш романтизам. / Кад Гласник добије свог историчара идеја (нека само то не буде какав биограф!),интелигентног и даровитог,који ће умети да га стави у пројекцију,и да изврши поређење,и да му нађе право место у пресеку наше мисли – његов родоначелник и он имаће средишно место у пантеону наше мисли. Бранко Лазаревић тврди да је Српски књижевни гласник главно дело Богдана Поповића… / Понтифекс максимус је био Богдан Поповић. / Сви око њега били су хор који је одговарао на његова јектенија. Било је дисциплине и било је хијерархије. Читав цезаро-папизам. / Постојао је и читав кардиналски збор. Он је имао и свој кодекс и свој индекс. / И свој суд. Ко је ушао у Гласник,или дошао на Универзитет, прошао је кроз иглене уши; прошао је кроз пакао и чистилиште и сад је у рају… Постојао је известан церемонијал и читав протокол. / Пречани су бојажљиво приступали и, вештији и савитљивији, лакше улазили. / Противници су тај скуп интелектуалаца називали котеријом. Скерлић није избегавао да каже, да је то котерија, али је додавао да с њом није задовољан само онај који у њу није пуштен,и да је то котерија, али котерија даровитих интелектуалаца. / Мора се рећи и подвући да су се о томе скупу више бринули други којима је то више било потребно, неголи Богдан Поповић под чијим је именом фирма била пријављена публици… Српски књижевни гласник – издржавао се претплатом, без помоћи ондашње краљевине Србије и одређених министарстава. Радикали када су долазили на власт онда помагали су новчано други часопис тога времена Дело. Као и данас. / Министарства Србије или локална самоуправа финансијски потпомажу излажење већине књижевних часописа у Србији. Колико нам је познато једино„Едиција Заветине“ не добија никакву финансијску потпору за своје часописе: Заветине Плус ултра, Дрво живота, Уметност махагонија и Трећа Србија. Белатукадруз УМЕТНОСТ ДИЈАГНОЗЕ И УМЕТНОСТ ЛЕЧЕЊА,стр. 108-109...

Укупно приказа странице

ВИРТУЕЛНА БИБЛИОТЕКА "СУРБИТА"

ВИРТУЕЛНА БИБЛИОТЕКА "СУРБИТА"
ОБАВЕЗНА ГОДИШЊА ПРЕТПЛАТА. - Виртуелна библиотека СУРБИТА почиње са радом уочи Божића 2016. године. Првенствено је отворена, како за оне евентуалне читаоце који живе далеко од Србије, али и за оне српске читаоце који живе у забитим местима која немају народне библиотеке, или неће их у догледно време добити. Прве књиге које се могу читати у целини овде су Русаљ Беле Тукадруза (алиас М. Лукића, 1950 - ). и УМЕТНОСТ ДИЈАГНОЗЕ И УМЕТНОСТ ЛЕЧЕЊА. Ових дана, током одржавања београдског Сајма књига, у позајмној Виртуелној библиотеци Дигиталних издања коначно је постала доступна, може се позајмити или преузети књига Белатукадруза УМЕТНОСТ ДИАЈАГНОЗЕ И УМЕТНОСТ ЛЕЧЕЊА, критичких есеја о највиталнијим проблемима савремене српске књижевностиТо је коначна верзија ове књиге, која је имала дуг пут до читаоца, што није никаво изненађење...

уторак, 9. април 2024.

На Свеловини бетонски рам за гроб...

 

 
ВЕЧНЕ КУЋЕ У КОРОВУ | Мирослав Тодоровић
 
Прича о све празнијим селима готово да мало кога више занима. Огласе се политичари само када им затреба. Каже се, то и врапци знају. Али ни врабаца више нема, јер нема жита, њиве нема ко да оре. Оно мало житеља што је остало по селима, оном свету је пред вратима, броји дане у чуду се пита где неста народ? Зарастају њиве, стазе, зарастају и гробља, бришу се трагови и све је као да ничег није било. Као да није ни постојало. Они који оду, не враћају се, осим ретких што се одлуче да им вечна кућа буде тамо где су рођени. Иако знају да ће и оне убрзо у коров зарaсти.

Летос о томе зборим с професором – научником Срећком Н. Вајар, пријатељ, урадио му је две бисте, једну жели да постави у авлији, другу на гробљу. Говорио је смирено, као да је реч о неком другом, или обичном, свакодневном, послу. Знамо шта је казао Тесла: мрт не постоји, а самим тим сазнањем, нестаје и страх од исте! И запамтите: ниједан човек који је постојао, није умро. Претворили су се у Светлост и као такви постоје и даље...“

С тим сазнањем и сам на ово гледам мирне душе. Дознајем да је мој исписник, себи за живота, уредио гробно место у Трешњевици. Вратио се! Случај је удесио да се сретнемо код рођака. Разговарамо о свему па и о суши која је изгорела ливаде, а извори пресушили. Нема кише. Све вапи. Побегла вода у дубину, каже. Побегла вода од људи. Све бежи од човека.

Зашто је подигао себи споменик? питам. Шта ако не умре? Бачене паре. Испричам како сам негде прочитао да је на надгробнику римског војника био натпис:

Себи за живота знајући какво потомство имам.“

Онда се матори, обојица оседели, смејемо. На уму ми стихови Б. Петровића: Знао је да ће умрети, ал׳ веровао да ипак неће.

Нисам ни слутио да ћу и сам уредити место које ми је суђено. На Свеловини, где почивају родитељи. Али, нема ко да уради то што желим. Распитујем се. Село празно, одржавају га још малине. У селу нема ко. Има у Ариљу, каза ми рођак. Позовем. Каже да види место. Може. Договоримо се да га сачекам на Госпојину, на Дивљаци. Стрмо. Мора да се копа, каже. Нема вода, нема струја. Сетих се када ми Р. каза у разговору да неће имати ко да нас закопа. Колико само случајева, поготову у градовима. Mорали су да проваљују у станове када неко умре. Из станова комуналне службе износе мумифициране лешеве. И то више никога не узнемирава. Као да је постало нормално оно што је до скора изазивало чуђење, и осуду.

Колико је само у пустим селима таквих случајева, данима се у празним кућама распадају... Јер стари немају куд. Никоме више потребни, сами себи на терету. Напуштени као и села у којима таворе, заборављени. Ко да их у црну земљу спусти? Псалми казују: „Не одбацуј ме у старости, када ме изда снага немој ме оставити.“ Коме да кажу, да се обрате.

Гракћу вране понад празних села, а и њих је све мање. Кажу да лете наопако не могу да гледају пустош.

Мајстор како га ја зовем вели да ће да уради то што тражим, али крајем месеца.... Нема друге, чекаћу. Немам ни сам куд, у Ниш ми се не иде, у Ариље сиђем петком. Корона поново плави... Прерушава се, никако да јој доскоче. Изгледа да не дира политичаре. Ни оне у Паровима. Окомила се на градове. Помислим да корона може оживети пуста села, јер ће живот у градовима бити све тежи ... У граду не може да сe опстане, у село како да се стари врате. А, из д..... у главу многима већ долази.

Проређује народ корона све више... Са ТВ о томе се свакодневно говори али се навикло, па се не узима озбиљно колико би требало. Нико не схвата док на својој кожи не осети. Причам како сам се делио с душом, како и сада осећам последице короне, како често не знам да ли сам некуд пош ׳о, или однекуд дош׳о. Склонио сам се у село из којег сам као дечак у бели свет отишао. A у  селу милина. О томе пише и Ана Вранић Гајић: „...И све је лепота коју само још у српским селима можемо срести...“

Читам. Пишем. Слушам тишину са грактањем врана, гледам веверице као трче по авлији, јуре испод ораха... Пролазе дани, суша узима душу усевима, малина преврће лист, брани се тако што светлију страну листа окреће ка сунцу. Јабуке опадају, не могу да зру. Земља пуца, у прашину се претвара. Код Чехова реченица: У свему се осећа жеља да природа започне и кишном сузом растера тугу. Тужна је Моравица у Клисури, смањила се, уз обалу приљубила, споро тече. Из извора, до пута, капље... Коначно дође и тај дан. Стиже мајстор Ђорђе. Наоблачи се. Стиша ватра небеска. Поподне паде кишица. Све живну. Мајстор је без помоћника па сам узео будак да и сам копам... И тако се заврши пос׳о. Треба сада споменик, ваља ићи чак у Чачак. Ни одлазак с овога света више није лак, а кошта више него што може да се поднесе. Кредит за вечну кућу...

Сетих се речи мог земљака Б. П.: „Бог ме казнио што ћу на нишком гробљу почивати.“ „Што не уредиш место на неком ћувику у Завичају?“ питам.

Породица“, вели.

У себи мислим да и ја не би׳ имао мира да будем на другом месту.

Трећег дана путем прође нека жена у црнини.

И нико више. Нема ко сеоским путем више да прође.

Лину и киша. Какав ми то знак небо шаље? На Свеловини бетонски рам за гроб. Гледам га као да се не тиче мене. Сада разумем песму Риста Василевског„Отац бира место за гроб“. Нисам бирао, то место је давно одабрало мене. Чујем, гракће гавран. Врана која се припитомила гледа ме с гране јабуке. Мутни облаци плове небом, прамење магле се диже преко брда у небо.

И тако без врења,

за мном ће живот у трешње да се мења, записа М. Црњанаски. 





*Књижевник живи у Трешњевици (код Ариља)и Нишу


Нема коментара:

Постави коментар

Одобравамо умесне, кратке, и аргументоване коментаре

Популарни постови

Сфера Корена

Претраживање Сазвежђа

Црни,црвени и бели , Свилен конац , Међу нама,ЦртаАМБЛЕМ, ДИЦА СЗ , Другачија Србија ,Уметност дијагнозе ,Делта Заветина , Лоза рашљара , Четвртак ,Стооке новине , ЈАВНОСТ , ИЗВОДИ ,БАЛКАН ,ЦВИКЕР , Вечити календар,Турбан , Заставица ,Оличење немогућег , Цариградским друмом ,Брест ,,Дибидус , ШОДЕР ,Паукова мрежа ,УЕРКА 1 ,Ђавоља капија ,ВРТИБОГ ,МАГАЗА Заветина ,МАСКЕ, Између митарења чудовишта и уметности будућности , Cogito , Универзална библиотека,Балкански синдром , ТРЕЋА СРПСКА РЕНЕСАНСАПисци са добром адресом , Дукат, Наши поседи,Врата Звижда , Архипелаг БЕЛАТУКАДРУЗ , АЛМАНАХ ,КРЊА историја ,Балкански шпијуни , БУЏЕТ,Кругови САЗВЕЖЂА З ,Бездана уметност , Ластавичји ибришим,Администрација НЕЧИСТЕ КРВИ , ОЧЕ НАШ... ,Бела и шарена Србија , Запис , Тзв. Академија ФЕНИКС,BALKAN ORIENT PRESS +,ПРЕЛЕГАТ.Савет за визије , УЗДУЖ И ПОПРЕКО,АФРОДИЗИЈАК , Фонд „ЗАВЕТИНА“... ,САЛАШ СЕВЕРАЦА.Знак препознавања,АЛАЈБЕГОВА С(А)ЛАМА , Посебна породична заветина , РЕНЕСАНСА, КОМПАС , , ВРЗИНО КОЛО ,ПЕСМЕ ИЗ РОМАНА ,Себични музеј , МАЈМУНСКА ЗАВЕРА ,Музеј српских ренесансних духова,МОБАРОВ , , Ново Друштво "СУЗ",Библиотека ВЕЛИКИХ ПРЕТЕЧА , Библиотека ЗАВЕТИНЕ(1) , Библиотека ЗАВЕТИНЕ (2),Библиотека COGITO Библиотека ПРЕТЕК 1 ,Библиотека ПЕЛАЗГИОН Библиотека ЗАТИМ, ПРЕМА СВЕТЛОСТИ Библиотека: Из заоставштине,КОГИТОКЛУБ ,Библиотека Дефтердарова капија,Библиотека АМБЛЕМ ТАЈНОГ ПИСМА СВЕТА ,Архив у оснивању, 2 ТАЛОГ ,Библиотека СЕНКА ЧИПКЕ , (У огледалу) Библиотека "Мадоне Одјека",Библиотека ВЛАШКА ГОЗБА , ПРВА СРПСКА РЕНЕСАНСА | "Сузовци", лист, (покренут у) пролеће 2007. Контакт ,Северци , Мирослав Лукић - YouTube Канал ЗАВЕТИНЕ,Библиотека БЕЛА ТУКАДРУЗ

НАЧИН ПОСТОЈАЊА И ОПСТАНКА ( као "Српског књижевног гласника")

КЊИЖАРА ПИСАЦА

Аукције. Трају даноноћно.

Пуноважни биографски податак о припадности

Меша Селимовић. - У својој књизи Пријатељи Добрица Ћосић, на сто осамдесет осмој страни, преноси део тестименталног писма Меше Селимовића Српској академији наука и уметности из 1976. Селимовић пише: "Потичем из муслиманске породице, по националности сам Србин. Припадам српској литератури, док књижевно стваралаштво у Босни и Херцеговини, коме такође припадам, сматрам само завичајним књижевним центром, а не посебном књижевношћу српскохрватског књижевног језика. Једнако поштујем своје порекло и своје опредељење, јер сам везан за све што је одредило моју личност и мој рад. Сваки покушај да се то раздваја, у било какве сврхе, сматрао бих злоупотребом свог основног права загарантованог Уставом. Припадам, дакле, нацији и књижевности Вука, Матавуља, Стевана Сремца, Борислава Станковића, Петра Кочића, Иве Андрића, а своје најдубље сродство са њима немам потребу да доказујем. Знали су то, уосталом, и чланови уређивачког одбора едиције 'Српска књижевност у сто књига', који су такође чланови Српске академије наука и уметности, и са мном су заједно у одељењу језика и књижевности: Младен Лесковац, Душан Матић, Војислав Ђурић и Бошко Петровић. Није зато случајно што ово писмо упућујем Српској академији наука и уметности са изричитим захтјевом да се оно сматра пуноважним биографским податком."
ЛеЗ 0007958