Део, Посебних страница
▼
Трагом | ТЕЛЕГРАМА И ПИСАМА Damianovitca
▼
ПРОМАЈЕ РАДИ | ИЗ САЧУВАНЕ ПРЕПИСКЕ
▼
Зашто нико није наследио Машића? ЧИТУЉЕ, КЊИГЕ, ГОДИНЕ.Шта ће од свега штампаног остати?
▼
ЗИДАЊЕ СКАДРА...
▼
субота, 18. новембар 2017.
НАЖАЛОСТ
| М. Лукић, почетком новембра 2017. на једном од шведских језера |
СРПСКИ ПИСАЦ
Даш
му прст, он хоће шаку. Даш му шаку, он
хоће и руку. И тако све дотле, док вам,
не узме и душу! Као и ђаво.
Српски
писац је – опседнут каријером, успехом,
кроз читав минули век, и у том смислу,
многи српски писци личе једни на друге,
као јаје на јаје.
Ни
мањег народа, ни већег броја писаца!
Управничка,
и уреднича пракса, - и у „Заветинама“,
и у „Сазвежђу Заветина“ - показала ми
је сасвим једно друго и непознато лице,
наличје српског писца. Оно се много
разликује од тзв. умивене, и лепо
дизајниране корице најновије књиге
једног српског писца. Нема потребе да
било кога овде наведем поименце ,
само бих учинио услугу многим гребаторима. Нушић је, у пожаревачком
затвору, у претпрошлом веку, написао
један врстан текст, који сам често
спомињао и цитирао раније...Тај текст
је антиципаторски.
...Волујска
књижевна критика, дресирана у бункерима
и боксовима пакла социјалистичке
метафизике, специјализирала се да од
мишева прави слонове, и обрнуто!
Волујске
редакције толиких полумртвих тзв.
књижевних часописа, и толике волујске
институције, специјализовале су се за
н а м е т а њ е бирократске књижевности
и величина исте.
Волујски
концепт је жилав: најжилавије се намеће
преко псеудо – институција књижевних
награда. Зна се коме се додељују …
Што
је још жалосније: унапред се зна, овде,
ко је и на какве све награде претплаћен…
Као што су Винавера деценијама држали
у запту штампајући га на парче, тако и
данас најбоље песнике Србије држе далеко
од великих издавача (ако таквих уопште
овде има; јер ово је
земља
изузетних привида!).
Немогуће
је више – сакривати. Стварати димне
завесе. У том смислу четврто издање
антологије српске поезије 20. века НМ,
није само овидљавање већ и – ноћна мора
многих волова. Ко су они?
Јавиће
се сами. Препознаћете их по мукању, и по
томе како ће мирно смазати
онај
букет цвећа, који симболизује ВЕРУ,
ЉУБАВ и НАДЕЖДУ.
Праоца
и Претечу им је описао Нушић.... (видети
више:
ЉУДИ ГОВОРЕ (Торонто))
А ко је сада писац? / Небојша Васовић
Подсећање. Одабрани фрагменти
А ко
је сада писац? / Небојша Васовић
(одломак
из најновије књиге Небојше Васовића:
ЕВРОПСКИ ДАВИТЕЉИ ИЗ НАШЕГ СОКАКА*)
Мото
Античке
естетике Анице
Савић Ребац гласи: „Основ
свег нашег сазнања је стварност, а њу
можемо упознати само
прецизним посматрањем. То важи и за
научника и за песника.
Али наше посматрање постаће плодно само
ако смо способни
за што разгранатије асоцијације које
тек омогућују пуно
разумевање; иначе остаје сиров материјал".
(Античка
естетика
и наука о књижевности, КЗНС,
Нови Сад, 1985, 37) Другим
речима, перцепција и имагинација су
неодвојиве чак и
у науци, а камоли у уметности.
Да
ли се појам оригиналног у литератури
данас дефинише
већ према прилици и тренутним потребама
или још увек
постоје некаква мерила која указују
на континуитет у
схватању овог појма? Шта значи данас
рећи за некога да је
ортиналан стваралац?
У
књизи Пропланак
и ум Душан
Матић примећује да постоје
две врсте писаца: они који преузимају
теме и формалне поступке
својих претходника и иноватори који
„копају руду", откривају
нове садржаје и нове обликовне поступке.
Као једног од најоригиналнијих српских
писаца Матић истиче Растка
Петровића, и то из више разлога. Он каже:
„Мислим
да би наши литерарни хроничари требало
да о
томе поведу рачуна кад пишу, на пример,
о Растку Петровићу,
да је његова књижевна и уметничка култура
била велика,
јер је он познавао дело Џојса, Кафке и
Вирџиније Вулф,
дакле дела која су се тек касније
афирмисала, а његово песничко
бриљантно, бурно, блиставо дело било
већ завршено."
(Нолит, Београд, 1969, 282)
Другим
речима, своју
уметничку оригиналност Растко не дугује